Szukasz ubezpieczenia OC/AC?

Wypełnij 2 pola i poznaj cenę
OC/AC od razu!


Oblicz cenę

Zadbaj o swoje 4 koła. Kiedy zmieniać opony?

19.11.2020

Zima zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią niezbyt łaskawa pogoda. Warto już dziś pomyśleć o zmianie opon na zimowe. Nie odkładaj tego na ostatnią chwilę, bo jak wiadomo, jesienna aura bywa kapryśna. Nagły, ulewny deszcz, śnieg, śliska nawierzchnia plus letnie opony… i nieszczęście gotowe. Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy wymianie opon, ich konserwacji i jak je zabezpieczyć.

Wymiana opon to nie zawsze bułka z masłem. Możesz zrobić to sam przy pomocy lewarka i klucza. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy specjalisty. Zmiana opon wymaga m.in. dokładnego sprawdzenia zaworów i wyważenia. Najlepiej całościową usługę zamówić w warsztacie. Tylko kiedy jest ten właściwy moment na taką wizytę?

2 sezony, 2 rodzaje opon – jaka jest różnica

Opony letnie i zimowe różnią się dwoma głównymi aspektami. Jest to rodzaj (rzeźba) bieżnika oraz skład mieszanki gumowej.

Rzeźba bieżnika
Różnice w bieżniku wynikają z odmiennych funkcji ogumienia, które powinno być dostosowane do sezonu. Bieżnik opony zimowej wyposażony jest w większą ilość nacięć (tzw. lamelek). Centralne rowki są głębsze, dzięki czemu sprawnie odprowadzają śnieg i błoto spod czoła opony. Pozwala to na zachowanie odpowiedniej przyczepności w warunkach zimowych, ale znacznie obniża poziom osiągów w warunkach letnich. Bieżnik opony letniej jest dużo płytszy. Sterowność na suchej jezdni jest wtedy polepszona, a droga hamowania dużo krótsza.

Skład mieszanki gumowej
To druga różnica między oponami letnimi a zimowymi. Mieszanka używana do budowy opon letnich jest przystosowana do pracy w temperaturach powyżej 7°C i w takich warunkach gwarantuje pełne osiągi. Gdy temperatura spada poniżej progu 7°C, opony letnie twardnieją nie spełniają już swoich funkcji. W przypadku opon zimowych jest odwrotnie. Wspomniana mieszanka gumowa sprawia, że poniżej 7°C nabierają one optymalnych właściwości.

Opony zimowe – kiedy zmienić?

Odpowiadając, wracamy do tematu temperatury, która jest tutaj kluczowym wyznacznikiem. Wymiana opon na zimowe powinna nastąpić, gdy temperatura spada poniżej umownej 7°C. Tak jest ogólnie przyjęte, dlatego termin wymiany może się z roku na rok przesuwać.

Jesień i zima, to sezony, w trakcie których dynamicznie zmieniają się warunki atmosferyczne. Szybka reakcja zanim pojawi się pierwszy śnieg i mróz, dostosowanie opon do sytuacji na drodze może być na wagę złota i… życia.. Lepiej zadziałać z wyprzedzeniem, gdy temperatura zbliża się do wspomnianego progu. Wczesna wizyta w warsztacie i zmiana opon to także sposób na uniknięcie kolejek. Większość z nas robi to niestety na ostatnią chwilę.

A gdyby tak nie wymieniać?  Zalety i wady opon całorocznych

Różnice w konstrukcji i kompozycji składu opon przeznaczonych na konkretny sezon zapewniają zupełnie inne właściwości, w zależności od panujących warunków atmosferycznych. Jednak wraz ze zmianą pogody musimy pamiętać o ich wymianie, co bywa czasochłonne i czasem kosztowne. Alternatywą wydają się być opony całoroczne, które stanowią pewien rodzaj kompromisu. Jednak czy jest to za produkt godny uwagi?

Zalety

  • oszczędność czasu i pieniędzy potrzebnych na wymianę,
  • uniwersalność, która powoduje, że mogą być używane zarówno przy 30°C w lecie, jak i przy -20 °C w zimie,
  • mogą być dobrym rozwiązaniem, gdy pojazd użytkowany jest głównie w mieście (w miejscach, w których drogi są dobrze utrzymane),
  • idealne dla kierowców, którzy robią małe przebiegi (np. używany tylko w dojeździe do pracy czy szkoły).

Wady:

  • nie są w stanie zapewnić najlepszego dopasowania, jak w przypadku opon dedykowanych na konkretny sezon,
  • szybsze zużycie przy całorocznej jeździe, czyli konieczność częstszego zakupu nowych opon,
  • nieodpowiednie przy częstych podróżach, na większe odległości.

Jak zapewnić dłuższą żywotność opon?

Wiesz, już kiedy zmieniać opony, czym różnią się letnie od zimowych i jakie zalety oraz wady mają jednoroczne modele. Czas na 3 wskazówki dotyczące regularnej konserwacji, które pozwolą Ci zachować dłuższą żywotność. O czym warto pamiętać?

opona

1. Głębokość bieżnika i ogólny stan opon

Aby opona była bezpieczna - kontroluj regularnie jej stan zużycia, czyli głębokość bieżnika (tzw. indeks TWI - Tread Wear Indicator). Polskie prawo dopuszcza do ruchu opony o głębokości nie mniejszej niż 1,6 mm. Opony zimowe, mimo braku prawnych konsekwencji, należy wymieniać, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 4 mm a dla opon letnich jest to zalecane poniżej 3 mm.

Pamiętaj jednak, że są to graniczne wartości, które nie zapewniają pełni bezpieczeństwa na drodze. Przed zamontowaniem opon, zawsze sprawdzaj, czy nie mają one żadnych uszkodzeń na bokach i bieżniku. A w przypadku wątpliwości zapytaj o radę wulkanizatora.

2. Kontrola ciśnienia

Główną przyczyną ubywania ciśnienia jest naturalny proces "oddychania" gumy, a czasem nieszczelność wentyli. Mniejsze ciśnienie, od tego zalecanego przez producenta, może powodować pogorszenie właściwości trakcyjnych opony, reakcji na skręty, hamowania oraz zwiększać opory toczenia i spalanie paliwa. Gdzie sprawdzić ciśnienie w oponach? Na stacji benzynowej. Warto zatrzymać się na chwilę podczas tankowania, skontrolować ciśnienie i skorygować liczbę barów do wartości zgodnej z zaleceniami producenta konkretnego modelu samochodu.

3. Właściwe przechowywanie nieużywanych opon

Jeżeli opony były przechowywane przez jakiś czas w garażu, pamiętaj o ich właściwym wyważeniu. Właściwym, czyli takim, w którym masa opony i felgi  była równomiernie rozłożona wokół osi. Nieprawidłowe wyważenie opon wpływa negatywnie na funkcjonowanie zawieszenia, nierówne zużycie opon i szybszą utratę ich właściwości. Przechowując nieużywane opony należy pamiętać o zabezpieczeniu ich przed czynnikami zewnętrznymi (temperatura, wilgoć).

Komu w drogę, temu ubezpieczenie

Masz już kompletną wiedzę na temat wymiany opon i ich właściwej konserwacji. Jednak jest jeszcze jedno, małe „ale”. Zabezpieczenie przed ewentualnym zniszczeniem. Tutaj przydatne będzie ubezpieczenie opon, z którym zyskasz ochronę na wypadek uszkodzenia kół , dętek i oczywiście opon.

Jak to działa?
W przypadku szkody, Compensa zorganizuje i pokryje koszty natychmiastowej pomocy assistance na terenie Polski i Europy. Ubezpieczenie opon może zostać zawarte wraz z ubezpieczeniem OC , AC lub OC/AC w Compensie. Co ważne, skorzystanie z opcji assistance przy uszkodzeniu opony na drodze nie spowoduje utraty zniżek za bezszkodowy przebieg ubezpieczeń OC i AC.

Zanim ruszysz w drogę (już z nowymi oponami) poznaj nasze wszystkie produkty motoryzacyjne, która znajdziesz tutaj. O ubezpieczeniu opon przeczytasz więcej tutaj.


Poprzedni Następny
Przeczytaj też
Kary za brak przeglądu technicznego od 2023 roku

W natłoku codziennych zadań bardzo łatwo jest o czymś zapomnieć. Gorzej, jeśli niesie to ze sobą poważne konsekwencje. A właśnie tak może się zdarzyć, jeśli zapomnimy o okresowym badaniu technicznym naszego pojazdu i wyjedziemy nim na drogę. Co się może stać, jeśli zatrzyma nas policja? Wyjaśniamy, jakie są aktualne kary za brak przeglądu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie rowerzysty - co obejmuje i jak je kupić?

Czy Polska stanie się kiedyś drugą Danią lub Holandią pod względem popularności jazdy na rowerze? Wyraźnie widać, że w ostatnich latach liczba rowerzystów na ulicach zwiększyła się radykalnie. Polacy pokochali dwa kółka i kochają je coraz bardziej. Przy stale rosnącej liczbie rowerzystów, rośnie także liczba wypadków z ich udziałem. Dlatego na drodze czy ścieżce rowerowej, warto pamiętać o bezpieczeństwie, swoim i innych uczestników ruchu.

Czytaj więcej
Obowiązkowe wyposażenie motocykla i motocyklisty. Co możesz ubezpieczyć?

Masz już własny motocykl? Po spełnieniu tego marzenia, szukasz odpowiednich akcesoriów. Takich, które zapewnią Ci bezpieczeństwo i zwiększą komfort każdej jazdy. Kask, kurtka, buty, elementy wyposażenia naszego nowego pojazdu. Czasami zdarza się tak, że na zakup akcesoriów decydujemy się jeszcze na długo przed zakupem własnego jednośladu. Gdy nie wiemu jeszcze, jaki motocykl na początek chcemy kupić. To taki pierwszy krok na drodze do realizacji marzenia o własnym motocyklu. 

Czytaj więcej