UBEZPIECZENIE OPON

Zadbaj o swoje 4 koła. Sprawdź, jakie opony wybrać i kiedy zmieniać opony?

19.11.2020

Zima zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią niezbyt łaskawa pogoda. Warto już dziś pomyśleć o zmianie opon na zimowe. Nie odkładaj tego na ostatnią chwilę, bo jak wiadomo, jesienna aura bywa kapryśna. Nagły, ulewny deszcz, śnieg, śliska nawierzchnia plus letnie opony… i nieszczęście gotowe. Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy wymianie opon, ich konserwacji i jak je zabezpieczyć.

Wymiana opon to nie zawsze bułka z masłem. Możesz zrobić to sam przy pomocy lewarka i klucza. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy specjalisty. Zmiana opon wymaga m.in. dokładnego sprawdzenia zaworów i wyważenia. Najlepiej całościową usługę zamówić w warsztacie. Tylko kiedy jest ten właściwy moment na taką wizytę?

2 sezony, 2 rodzaje opon – jaka jest różnica

Opony letnie i zimowe różnią się dwoma głównymi aspektami. Jest to rodzaj (rzeźba) bieżnika oraz skład mieszanki gumowej.

Rzeźba bieżnika
Różnice w bieżniku wynikają z odmiennych funkcji ogumienia, które powinno być dostosowane do sezonu. Bieżnik opony zimowej wyposażony jest w większą ilość nacięć (tzw. lamelek). Centralne rowki są głębsze, dzięki czemu sprawnie odprowadzają śnieg i błoto spod czoła opony. Pozwala to na zachowanie odpowiedniej przyczepności w warunkach zimowych, ale znacznie obniża poziom osiągów w warunkach letnich. Bieżnik opony letniej jest dużo płytszy. Sterowność na suchej jezdni jest wtedy polepszona, a droga hamowania dużo krótsza.

Skład mieszanki gumowej
To druga różnica między oponami letnimi a zimowymi. Mieszanka używana do budowy opon letnich jest przystosowana do pracy w temperaturach powyżej 7°C i w takich warunkach gwarantuje pełne osiągi. Gdy temperatura spada poniżej progu 7°C, opony letnie twardnieją nie spełniają już swoich funkcji. W przypadku opon zimowych jest odwrotnie. Wspomniana mieszanka gumowa sprawia, że poniżej 7°C nabierają one optymalnych właściwości.

Opony zimowe – kiedy zmienić?

Odpowiadając, wracamy do tematu temperatury, która jest tutaj kluczowym wyznacznikiem. Wymiana opon na zimowe powinna nastąpić, gdy temperatura spada poniżej umownej 7°C. Tak jest ogólnie przyjęte, dlatego termin wymiany może się z roku na rok przesuwać.

Jesień i zima, to sezony, w trakcie których dynamicznie zmieniają się warunki atmosferyczne. Szybka reakcja zanim pojawi się pierwszy śnieg i mróz, dostosowanie opon do sytuacji na drodze może być na wagę złota i… życia.. Lepiej zadziałać z wyprzedzeniem, gdy temperatura zbliża się do wspomnianego progu. Wczesna wizyta w warsztacie i zmiana opon to także sposób na uniknięcie kolejek. Większość z nas robi to niestety na ostatnią chwilę.

A gdyby tak nie wymieniać?  Zalety i wady opon całorocznych

Różnice w konstrukcji i kompozycji składu opon przeznaczonych na konkretny sezon zapewniają zupełnie inne właściwości, w zależności od panujących warunków atmosferycznych. Jednak wraz ze zmianą pogody musimy pamiętać o ich wymianie, co bywa czasochłonne i czasem kosztowne. Alternatywą wydają się być opony całoroczne, które stanowią pewien rodzaj kompromisu. Jednak czy jest to za produkt godny uwagi?

Zalety

  • oszczędność czasu i pieniędzy potrzebnych na wymianę,
  • uniwersalność, która powoduje, że mogą być używane zarówno przy 30°C w lecie, jak i przy -20 °C w zimie,
  • mogą być dobrym rozwiązaniem, gdy pojazd użytkowany jest głównie w mieście (w miejscach, w których drogi są dobrze utrzymane),
  • idealne dla kierowców, którzy robią małe przebiegi (np. używany tylko w dojeździe do pracy czy szkoły).

Wady:

  • nie są w stanie zapewnić najlepszego dopasowania, jak w przypadku opon dedykowanych na konkretny sezon,
  • szybsze zużycie przy całorocznej jeździe, czyli konieczność częstszego zakupu nowych opon,
  • nieodpowiednie przy częstych podróżach, na większe odległości.

Jak zapewnić dłuższą żywotność opon?

Wiesz, już kiedy zmieniać opony, czym różnią się letnie od zimowych i jakie zalety oraz wady mają jednoroczne modele. Czas na 3 wskazówki dotyczące regularnej konserwacji, które pozwolą Ci zachować dłuższą żywotność. O czym warto pamiętać?

1. Głębokość bieżnika i ogólny stan opon

Aby opona była bezpieczna - kontroluj regularnie jej stan zużycia, czyli głębokość bieżnika (tzw. indeks TWI - Tread Wear Indicator). Polskie prawo dopuszcza do ruchu opony o głębokości nie mniejszej niż 1,6 mm. Opony zimowe, mimo braku prawnych konsekwencji, należy wymieniać, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 4 mm a dla opon letnich jest to zalecane poniżej 3 mm.

Pamiętaj jednak, że są to graniczne wartości, które nie zapewniają pełni bezpieczeństwa na drodze. Przed zamontowaniem opon, zawsze sprawdzaj, czy nie mają one żadnych uszkodzeń na bokach i bieżniku. A w przypadku wątpliwości zapytaj o radę wulkanizatora.

2. Kontrola ciśnienia

Główną przyczyną ubywania ciśnienia jest naturalny proces "oddychania" gumy, a czasem nieszczelność wentyli. Mniejsze ciśnienie, od tego zalecanego przez producenta, może powodować pogorszenie właściwości trakcyjnych opony, reakcji na skręty, hamowania oraz zwiększać opory toczenia i spalanie paliwa. Gdzie sprawdzić ciśnienie w oponach? Na stacji benzynowej. Warto zatrzymać się na chwilę podczas tankowania, skontrolować ciśnienie i skorygować liczbę barów do wartości zgodnej z zaleceniami producenta konkretnego modelu samochodu.

3. Właściwe przechowywanie nieużywanych opon

Jeżeli opony były przechowywane przez jakiś czas w garażu, pamiętaj o ich właściwym wyważeniu. Właściwym, czyli takim, w którym masa opony i felgi  była równomiernie rozłożona wokół osi. Nieprawidłowe wyważenie opon wpływa negatywnie na funkcjonowanie zawieszenia, nierówne zużycie opon i szybszą utratę ich właściwości. Przechowując nieużywane opony należy pamiętać o zabezpieczeniu ich przed czynnikami zewnętrznymi (temperatura, wilgoć).

Komu w drogę, temu ubezpieczenie

Masz już kompletną wiedzę na temat wymiany opon i ich właściwej konserwacji. Jednak jest jeszcze jedno, małe „ale”. Zabezpieczenie przed ewentualnym zniszczeniem. Tutaj przydatne będzie ubezpieczenie opon, z którym zyskasz ochronę na wypadek uszkodzenia kół , dętek i oczywiście opon.

Jak to działa?
W przypadku szkody, Compensa zorganizuje i pokryje koszty natychmiastowej pomocy assistance na terenie Polski i Europy. Ubezpieczenie opon może zostać zawarte wraz z ubezpieczeniem OC , AC lub OC/AC w Compensie. Co ważne, skorzystanie z opcji assistance przy uszkodzeniu opony na drodze nie spowoduje utraty zniżek za bezszkodowy przebieg ubezpieczeń OC i AC.

Zanim ruszysz w drogę (już z nowymi oponami) poznaj nasze wszystkie produkty motoryzacyjne, która znajdziesz tutaj. O ubezpieczeniu opon przeczytasz więcej tutaj.