ZDROWIE

Jak wspierać odporność naturalnymi sposobami?

05.01.2021

Gdy przychodzi jesień, a później zima musimy szczególnie zadbać o swoją odporność. Łatwo wtedy złapać katar, kaszel czy inną infekcję. A wszystko przez osłabiony układ odpornościowy, który nie potrafi się bronić przed wirusami, bakteriami czy grzybami. Dlatego do każdego okresu jesienno-zimowego trzeba się odpowiednio przygotować. W jaki sposób?

Odpowiedź wydaje się prosta. Regularnie zwiększać swoją odporność, aby organizm był w stanie zwalczyć drobnoustroje chorobotwórcze. To recepta na skuteczną walkę z infekcjami, wirusami czy bakteriami. To duże wyzwanie, zwłaszcza w czasie, gdy oprócz aury za oknem czai się koronawirus. Dlatego miniona jesień i trwająca zima wymusza na nas jeszcze większą troskę o nasze zdrowie. Zimą zazwyczaj stawiamy na suplementację witaminową. Tutaj prym wiedzie witamina D z racji krótkich dni i mniejszej ilości promieni słonecznych. Zapotrzebowanie organizmu na tę witaminę w okresie zimowym jest bardzo duże. Odporność możemy wspierać również odpowiednią dietą, aktywnością fizyczną i równowagą związaną z odpowiednią dawką snu. I tu przechodzimy do naszej pierwszej podpowiedzi. Sekretem dobrego zdrowia jest równowaga w każdej strefie życia. Jedną z nich jest właśnie sen.

Zadbaj o sen

Niewyspanie i przemęczenie organizmu to prosty przepis na złapanie choroby. Jesteśmy wtedy osłabieni i dużo bardziej podatni na różnego rodzaju infekcje. Skutki bezsenności są widoczne zazwyczaj już na drugi dzień po nieprzespanej nocy. Podkrążone oczy są drobiazgiem przy trudnościach w skupieniu się i rozkojarzeniu. Po wielu nocach, w których nasz organizm nie zregenerował się odpowiednio, mogą pojawić się już schorzenia i łatwość w łapaniu różnego rodzaju infekcji.  

Dobry i odpowiednio długi sen to wzrost limfocytów w organizmie, a więc głównych sprzymierzeńców w walce z drobnoustrojami. Do dobrego snu niezbędna jest cisza, spokój i ciemność. Wtedy to wydzielana jest melatonina, która odpowiada za funkcjonowanie układu odpornościowego i zapewnia prawidłowy cykl dobowy. Zadbajmy o odpowiednią otoczkę momentu, w którym kładziemy się spać. Wyciszmy się, uspokójmy biegnące myśli, pozwólmy sobie na relaks i wyłączenie.

Kontroluj stres

Wiemy, że łatwo powiedzieć, a trudniej zrobić. Stresowe sytuacje obniżają odporność organizmu. Kiedy jesteś zestresowany, Twój system nerwowy nie współpracuje z systemem immunologicznym. To sprawia, że zwiększa się podatność na infekcje.

Dlatego pamiętaj, by codziennie znaleźć czas na chwilę relaksu. Pozwolić organizmowi na przerwę od negatywnych emocji. Tu nie chodzi o zwalczenie stresu, ale o umiejętne zarządzanie sytuacjami, które go generują. Samo ich rozpoznanie jest już pierwszym krokiem na drodze do poradzenia sobie z tym nieprzyjemnym uczuciem. Czy to w życiu zawodowym, czy w prywatnym. Dbaj o work-life balance na co dzień. Czasami kluczem jest zmiana nastawienia i spojrzenie na konkretną sytuację z innej perspektywy, czasu lub miejsca.

Wzbogać dietę

Zdrowe jedzenie to świetna broń w walce z chorobami. Łączymy więc przyjemne z pożytecznym. Nie chodzi oczywiście o bezrefleksyjną konsumpcję, tylko o świadome podejście do tego, co jemy.  Przede wszystkim musimy pamiętać o odpowiedniej ilości owoców i warzyw. Z perspektywy zwiększania odporności, najistotniejsze są te, które zawierają w sobie antyoksydanty. One bowiem walczą z wolnymi rodnikami, które przyczyniają się do pojawienia chorób. Ich nazwa jest nieprzypadkowa. Wolne rodniki to niesparowane atomy, które w szukają uzupełnienia swojej liczby elektronów. Stają się agresywne i atakują zdrowe atomy, czyniąc spustoszenie w naszym organizmie. Równowaga jest tu więc niezbędna.

Gdzie szukać antyoksydantów? M.in. w zielonych warzywach, w brokułach, szpinaku, awokado, brukselce. Poza tym: w kalafiorze, szparagach, w zielonej herbacie i takich przyprawach, jak np. kurkuma czy cynamon.

Swoje miejsce w naszej codziennej diecie powinny znaleźć również owoce i warzywa bogate w witaminę A, C i E. Znajdziemy je m.in. w porzeczkach, cytrusach, szpinaku, papryce czy brokułach. Nie bez znaczenia dla zdrowia będą też kiszonki, które posiadają naturalne probiotyki. Beta-karoten zawarty w marchewkach, natce pietruszki, jarmużu, również przyczyni się do poprawy odporności. Cebula i czosnek zawierające fitoncydy, mają działanie bakteriobójcze i grzybobójcze, stąd ich obecność w przepisach na odporność naszych babć. Podobnie jak miód i imbir. Układając codzienne menu na bazie tych produktów nie zapominajmy o odpowiednim nawodnieniu poprzez 1,5l - 2l wody mineralnej.

Czego unikać? Solenia jedzenia. I tak jest jej dużo w produktach, które na co dzień spożywamy. Dla zdrowia zrezygnujmy z serwowania sobie dodatkowej dawki z korzyścią dla naszego układu krążenia i odporności. Ogranicz również jedzenie słonych przekąsek czy gotowych sosów czy zup w proszku.

Ćwicz

Aby zwiększyć odporność, należy wzmocnić nie tylko umysł, ale i ciało. Umysł skorzysta na dobrym śnie i kontroli sytuacji stresowej. Dla ciała to również okaże się bezcenne w regeneracji, ale przydałoby się jeszcze trochę regularnego ruchu.

Pamiętaj o częstej aktywności fizycznej. Nie muszą  być to od razu codzienne ćwiczenia na siłowni, 2 godzinny intensywnego wysiłku na korcie tenisowym czy w hali podczas gry w squasha. Mierzmy siły na zamiary i zorganizujmy sobie tak dzień, by trochę się poruszać. Wystarczy nawet półgodzinny, żwawy spacer. To nie tylko poprawi Twoją odporność, ale też sprawi, że choroby górnego odcinka układu oddechowego będą rzadkością. Zacznijmy od małych kroków.

Zrezygnuj z używek

Alkohol i papierosy sprawiają, że nasz system immunologiczny staje się słaby, a to za sprawą ich właściwości odwadniających. Alkohol wypłukuje z organizmu proteiny, które są potrzebne do walki z drobnoustrojami. Używki zmniejszają również wchłanialność witamin i mikroelementów. Ograniczenie ich stosowania, a później rezygnacja z pewnością pozwolą naszemu organizmowi odetchnąć.

Suplementuj witaminę słońca

Aż 95 procent Polaków ma niedobór witaminy D. Najważniejszym źródłem witaminy D jest światło słoneczne – synteza skórna pod wpływem promieniowania UVB może pokryć aż 90% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Jej niedobór  oddziałuje bezpośrednio na aktywność limfocytów, które są niezbędne w walce z przeziębieniem. A Słońca zdecydowanie brakuje w miesiącach jesienno-zimowych. Dlatego też warto suplementować ją od października do maja. Możesz też wspomagać się dietą bogatą w produkty z zawartością tej witaminy, której najwięcej zawierają morskie ryby, masło czy żółtko jajka. A jeżeli mimo odpowiedniego snu i diety złapie nas infekcja?

Aby sezon jesienno-zimowy przeszedł bezproblemowo musimy wykonać odpowiednie kroki. Zapobiegniemy przeziębieniom dzięki połączeniu odpowiedniej diety, suplementacji i ruchowi. Warto jednak pomyśleć o odpowiedniej ochronie zdrowia, która może się przydać kiedy złapie nas choroba.

Zadbaj o dobre ubezpieczenie zdrowotne

W sytuacji choroby, dostęp do efektywnej opieki medycznej to podstawa. Takiej, która umożliwia nam szybką reakcję, umówienie wizyty u lekarza (lub skorzystanie z telekonsultacji), diagnozę i skuteczne leczenie. Ubezpieczenie Compensa MULTI Zdrowie gwarantuje nowoczesną i kompleksową opiekę medyczną z konsultacjami lekarskimi, badaniami diagnostycznymi, szczepieniami, profilaktyką, opieką przedporodową, a także 24-godzinną infolinią medyczną. Posiadając takie ubezpieczenie możesz liczyć na pomoc lekarską, pielęgniarską lub terapeutyczną w pobliżu miejsca pracy, zamieszkania, a także w czasie delegacji czy urlopu.

Największą zaletą jest krótki czas oczekiwania na wizytę. W przypadku internisty i pediatry to 1 dzień, a lekarza specjalisty – do 5 dni roboczych. Ubezpieczenie gwarantuje także dostęp do specjalistów bez konieczności posiadania skierowań i bez limitów.


Przeczytaj też