Szukasz ubezpieczenia OC/AC?

Wypełnij 2 pola i poznaj cenę
OC/AC od razu!


Oblicz cenę

Czym się różnią zakaz zatrzymywania się i zakaz postoju?

19.10.2022

Na polskich drogach znajduje się ogromna liczba znaków pionowych, których znajomość jest absolutnie niezbędna, by stosować się do obowiązujących zasad i nie powodować zagrożenia dla siebie oraz innych uczestników ruchu. Są wśród nich również takie, które łatwo pomylić i w efekcie złamać przepisy. Należą do nich zakaz zatrzymywania i postoju – znaki, które choć podobne, znacząco różnią się od siebie. Jak je interpretować?

Co oznacza zakaz zatrzymywania się i zakaz postoju?

Znaki zakaz zatrzymywania i postoju potrafią sprawić kłopot nawet bardziej doświadczonym kierowcom, nie mówiąc już o tych świeżo upieczonych. Wynika to z faktu, że są do siebie bardzo podobne i można spotkać je w wielu miejscach. Co więcej, przez niektórych słowa „zatrzymanie” i „postój” są traktowane jednakowo, co jest niestety błędem – w przepisach ruchu drogowego oznaczają dwie różne czynności.

  • Zatrzymanie oznacza każde unieruchomienie pojazdu, które wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego, a także unieruchomienie trwające nie więcej niż 1 minutę.
  • Postój oznacza unieruchomienie pojazdu, które nie wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego i trwa dłużej niż 1 minutę.

W praktyce oznacza to, że postój zawsze wynika z decyzji kierowcy, natomiast zatrzymanie może wynikać zarówno z przepisów, jak i warunków na drodze (bez względu na to, ile trwa). Pojęć zatrzymanie i postój nie można używać zamiennie.

Co w takim razie oznaczają oba znaki? Zakaz zatrzymywania się powoduje, że kierowca nie może nawet na chwilę unieruchomić swojego pojazdu, żeby, np.: odebrać telefon albo napić się wody. Oczywiście są od tego pewne odstępstwa – możliwe jest zatrzymanie auta w sytuacji, gdy wymagają tego obowiązujące przepisy lub warunki drogowe (np. korek albo wypadek drogowy i konieczność pomocy innemu uczestnikowi ruchu). Stosuje się go po to, by nie zmniejszać płynności ruchu w najbardziej newralgicznych miejscach.

Zakaz postoju z kolei umożliwia zatrzymanie samochodu, ale nie dłużej niż na jedną minutę. Jeżeli więc widzisz ten znak, możesz na chwilę unieruchomić pojazd, by np. wysadzić pasażera przy poboczu drogi.

Jak wygląda znak zakazu zatrzymywania się i znak zakazu postoju?

Choć znaki zakaz zatrzymania się i postoju są bardzo podobne, różnią się od siebie.

  • Zakaz zatrzymywania się to znak B-36, na którym umieszczono dwie krzyżujące się czerwone linie na niebieskim tle.

  • Zakaz postoju to znak B-35, na którym umieszczono jedną ukośną linię na niebieskim tle.

Warto również zwrócić uwagę na to, że oba znaki często są uzupełniane o dodatkowe informacje. Mowa tu np. o dniach lub godzinach, w których obowiązują albo ostrzeżeniu o usunięciu pojazdu z drogi na koszt właściciela (z konkretnego miejsca, w którym doszło do unieruchomienia pojazdu).

Co mówi kodeks drogowy o zakazie zatrzymywania i postoju?

Kodeks drogowy mówi jasno – zatrzymanie i postój są możliwe w miejscach, w których nie ustawiono znaków zakazu, ale tylko po spełnieniu określonych warunków.

Przede wszystkim pojazd:

  • musi być widoczny dla innych kierowców z dostatecznej odległości;
  • nie może powodować niebezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • nie może utrudniać ruchu drogowego.

Pamiętaj również, że zatrzymanie na jezdni powinno mieć miejsce jak najbliżej jej krawędzi (i równolegle), zaś poza obszarem zabudowanym zawsze poza jednią (jeśli to możliwe). Jeżeli natomiast unieruchamiasz pojazd na chodniku, Twoim obowiązkiem jest pozostawienie minimum 1,5 m szerokości dla pieszych w celu umożliwienia im bezproblemowego przejścia.

Czym się różni zakaz zatrzymywania się od zakazu postoju?

Różnica jest zasadnicza – w przypadku zakazu zatrzymywania się nie możesz unieruchomić pojazdu choćby na chwilę (chyba, że wynika to z warunków na drodze albo przepisów), zaś w przypadku zakazu postoju możesz unieruchomić pojazd, ale maksymalnie na 1 minutę.

Gdzie obowiązuje zakaz zatrzymywania i zakaz postoju?

Zakaz zatrzymania się i postoju obowiązuje w bardzo wielu miejscach i nie zawsze informują o nim znaki. Na szczęście z pomocą przychodzi kodeks drogowy, który jasno wskazuje takie obszary.

Zatrzymania pojazdu zabrania się między innymi:

  • na przejeździe kolejowym, tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
  • na przejściu dla pieszych, przejeździe dla rowerów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem;
  • w tunelu, na moście lub na wiadukcie;
  • na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do najeżdżania na tę linię;
  • na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni;
  • na pasie między jezdniami;
  • w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek;
  • na drodze dla pieszych i rowerów oraz na drodze dla rowerów;
  • na autostradzie lub drodze ekspresowej.

Postoju pojazdu zabrania się między innymi:

  • w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd - w szczególności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej;
  • w miejscu utrudniającym dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu;
  • przed i za przejazdem kolejowym;
  • w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu;
  • na autostradzie lub drodze ekspresowej.

Zakaz zatrzymywania i postoju na drodze jednokierunkowej

Zatrzymywanie i postój na drodze jednokierunkowej są możliwe, o ile oczywiście nie zostało to zabronione przez znak zakazu.

Co więcej, możliwe jest nawet pozostawienie pojazdu na drodze jednokierunkowej przy lewej krawędzi jezdni (zasada ta obowiązuje wyłącznie na obszarze zabudowanym).

Co odwołuje znak zakaz zatrzymywania się i postoju?

Zakaz zatrzymywania się i postoju odwołać mogą:

  • tabliczka T-3a umieszczona pod znakiem, na której umieszczono napis „KONIEC”;
  • tabliczka T-25c umieszczona pod znakiem, czyli strzałka skierowana w dół;
  • znak B-42, a więc „koniec zakazów”.

Zakaz zatrzymywania i postoju ze strzałką – jak interpretować znaki?

Bardzo częstym problemem dla kierowców są tabliczki ze strzałkami umieszczone pod znakami zakazu zatrzymywania i zakazu postoju. Jednak w praktyce ich interpretacja jest bardzo prosta:

  • strzałka w dół oznacza koniec zakazu w danym miejscu;
  • strzałka w górę oznacza początek zakazu od danego miejsca.

Czy można się zatrzymać na zakazie postoju?

Tak – możliwe jest zatrzymanie się na zakazie postoju, o ile nie trwa to dłużej niż jedną minutę.

Czy zakaz zatrzymywania i postoju dotyczy obu stron?

Nie – zakaz zatrzymywania i postoju dotyczy wyłącznie tej strony drogi, po której znajduje się znak. Wyjątkiem są miejsca, gdzie za pomocą znaku dopuszczony został postój lub zatrzymanie.

Zakaz zatrzymywania i postoju – mandat za nieprzestrzeganie przepisów

Za niestosowanie się znaków zakazu zatrzymywania i postoju grozi mandat w wysokości 100 zł.

To jednak nie wszystko. Kierowca może otrzymać mandat w wysokości:

  • 100 zł za naruszenie warunków zatrzymania lub postoju na chodniku;
  • 200 zł za zatrzymanie w tunelu, na moście lub wiadukcie;
  • 300 zł za zatrzymanie lub postój na autostradzie i drodze ekspresowej (w miejscach innych niż wyznaczone do tego celu);
  • 100 - 300 zł za zatrzymanie na bądź w zbyt bliskiej odległości przejścia dla pieszych lub przejazdu dla rowerzystów (a także kolejowym, tramwajowym i na skrzyżowaniu);
  • 400 złotych to kara przewidziana dla osób posługujących się nieuprawnioną kartą parkingowa dla osoby niepełnosprawnej;
  • ·  800 złotych oraz 5 punktów karnych to mandat za parkowanie na miejscu dla osoby niepełnosprawnej.

Na co zwrócić uwagę podczas postoju?

Decydując się na postój pojazdu, musisz mieć pewność, że nie utrudni on ruchu innym pojazdom albo pieszym. Pamiętaj, by poza obszarem zabudowanym zawsze parkować pojazd poza jednią (na poboczu), a w przypadku awarii włączyć światła awaryjne i ustawić trójkąt ostrzegawczy za pojazdem. Brak odpowiedniego zasygnalizowania awarii może grozić mandatem w wysokości do 300 zł.

Uwaga! Postoju nie musisz sygnalizować na drogach, gdzie nie obowiązuje zakaz wyrażony za pomocą znaku.

Ubezpieczenie OC to podstawa

Zakaz zatrzymywania i zakaz postoju to bardzo istotne znaki, które należy odróżniać i do których bezwzględnie trzeba się stosować. Podobnie jak do innych przepisów, np. tych związanych z ubezpieczeniem OC.

Wykupienie polisy jest Twoim obowiązkiem – nie tylko wtedy, gdy poruszasz się swoim samochodem, ale również w sytuacji, gdy od dłuższego czasu z niego nie korzystasz. Brak OC może zostać zweryfikowany nie tylko przez funkcjonariusza podczas rutynowej kontroli drogowej, ale również pracownika Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. To również wiąże się z bardzo wysokimi mandatami, dlatego warto zadbać o ciągłość ochrony ubezpieczeniowej.

Jeżeli chcesz wykupić ubezpieczenie samochodu na korzystnych dla siebie warunkach, sprawdź i porównaj dostępne pakiety oferowane przez towarzystwa ubezpieczeniowe. OC możesz rozszerzyć również o AC oraz NNW, dzięki czemu zyskasz szerszy zakres ochrony i większe poczcie bezpieczeństwa.


Poprzedni Następny
Przeczytaj też
Oświadczenie sprawcy kolizji – co powinno zawierać?

W przypadku zdarzenia drogowego z udziałem dwóch kierowców czasami konieczne jest wzywanie policji. Kiedy jednak uczestnicy zdarzenia są zgodni, z czyjej winy doszło do kolizji, można dojść do porozumienia bez interwencji policji. W takiej sytuacji niezbędne jest oświadczenie sprawcy kolizji. Czym jest? Kiedy warto z niego skorzystać? Jak wypełnić oświadczenie sprawcy kolizji? Sprawdźmy!

Czytaj więcej
Taryfikator mandatów 2023 – sprawdź, jak zmieniły się przepisy

Ostatnie lata nie były łaskawe dla kierowców łamiących prawo. Wynika to z nowego taryfikatora mandatów, zgodnie z którym znacząco wzrosły kary dla kierujących pojazdami, którzy nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego. Sprawdź, na jakie grzywny i mandaty możesz narazić się w przypadku nadmiernej prędkości albo innych wykroczeń. Oto wszystko, co warto wiedzieć o aktualnym taryfikatorze mandatów!

Czytaj więcej
Kto może używać zielonych tablic rejestracyjnych w Polsce?

Mówi się, że tablica rejestracyjna jest dla samochodu tym samym, co PESEL dla człowieka. Powinien posiadać ją każdy pojazd, ponieważ to właśnie ona pozwala na jego skuteczną identyfikację. W naszym kraju obowiązuje kilka rodzajów tablic, wśród których wyróżniają się te zielone. Czym są? Co warto o nich wiedzieć? I w końcu – co oznaczają zielone tablice rejestracyjne? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz poniżej.

Czytaj więcej