UBEZPIECZENIE SAMOCHODU

Kiedy obowiązuje jazda na suwak?

14.11.2022

Jazda w godzinach szczytu, zwłaszcza w największych miastach, nie należy do przyjemnych. Stanie w korku to strata czasu i mnóstwo nerwów, dlatego pomocnym rozwiązaniem miała okazać się obowiązująca od końca 2019 roku jazda na suwak. Co to takiego, kiedy obowiązuje i jak się do niej stosować?

Jazda na suwak – co to jest?

Jazda na suwak nie jest już tylko uprzejmością kierującego pojazdem, ale obowiązkiem wprowadzonym w celu zmniejszenia zatoru na drogach. Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym została wprowadzona 6 grudnia 2019r. Jej stosowanie sprawia, że zminimalizowane jest ryzyko rozciągania się tzw. korków  na kilka skrzyżowań, a ruch staje się bardziej płynny. Dotyczy ona również kwestii pierwszeństwa podczas zmiany ruchu.

Jazdę na suwak stosuje się w przypadku kończącego się jednego lub więcej pasów ruchu w momencie dużego natężenia ruchu oraz zatorów drogowych. Według aktualnie obowiązujących przepisów, jeśli jeden z pasów jest nieprzejezdny lub kończy się, to znajdujący się na nim pojazd ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu. Obligatoryjne jest przy tym spełnienie dwóch warunków :

  • znaczne zmniejszenie prędkości,
  • brak pierwszeństwa przed autem, które już ustąpiło pierwszeństwa innemu kierowcy.

O obowiązku jazdy na suwak informuje art. 22 ust. 4a i 4b, a niestosowanie się do tej zasady grozi mandatem.

Jazda na suwak – przepisy drogowe

Wspomniana wyżej ustawa jasno wskazuje, w jakich sytuacjach jazda na suwak jest obowiązkowa. Warto przytoczyć tu punkty 4a i 4b art. 22 Prawa o ruchu drogowym:

4a.

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

4b.

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.

Jak wygląda jazda na suwak i jak się do niej stosować?

Zasady związane z jazdą na suwak nie są skomplikowane, jednak wielu kierowców nie do końca wie, w jakich sytuacjach ma pierwszeństwo, a kiedy musi ustąpić. Warto więc zapoznać się z wytycznymi.

Jeżeli jesteś kierowcą, który zmienia pas ruchu w korku, masz pierwszeństwo wyłącznie przed samym końcem tego pasa – nigdy wcześniej! Jeżeli więc znajdujesz się kilka metrów przed zakończeniem pasa ruchu albo jedzie przed Tobą inny pojazd, nie masz pierwszeństwa. Co więcej, zmieniając pas ruchu, jesteś zobowiązany do upewnienia się, czy Twój manewr nie spowoduje zagrożenia dla innych kierujących i musisz zasygnalizować go poprzez włączenie odpowiedniego kierunkowskazu.

Jeżeli natomiast widzisz, że inny kierowca zamierza wjechać z kończącego się pasa ruchu na ten, którym aktualnie się poruszasz, masz obowiązek jego wpuszczenia. Pamiętaj jednak, że ustępujesz pierwszeństwa tylko jednemu kierowcy – kolejnego powinien przepuścić pojazd jadący bezpośrednio za Tobą. Jazda na suwak nie polega więc na oddaniu przysługi innemu kierującemu, ale stosowaniu się do obowiązujących przepisów drogowych.

Jazda na suwak – znak drogowy

O obowiązku jazdy na suwak informuje znak drogowy D-56, który umieszczany jest na polskich drogach od momentu wejścia w życie nowelizacji ustawy.

Brak znaku nie zwalnia Cię z obowiązku ustąpienia pierwszeństwa kierowcom znajdującym się na końcu sąsiedniego pasa ruchu i zamierzającym zmienić go w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości jazdy.

Dlaczego wprowadzono obowiązek jazdy na suwak?

Podstawowym celem jazdy na suwak jest zmniejszenie zatorów drogowych oraz zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu. To jednak nie wszystko.

Wprowadzenie jazdy na suwak sprawiło, że:

  • możliwe jest znacznie zmniejszenie ryzyka zablokowania się skrzyżowania;
  • pojazdy uprzywilejowane mogą poruszać się o wiele szybciej podczas zatorów drogowych;
  • kierowcy uczą się kultury na drodze i ustępowania pierwszeństwa innym.

Mówiąc inaczej, dzięki nowym przepisom nie trzeba liczyć na dobrą wolę kierowców, ale wymagać konkretnego, zgodnego z przepisami ruchu drogowego zachowania.

Jazda na suwak – mandat za nieprzestrzeganie przepisów

Nieprzestrzeganie przepisów związanych z jazdą na suwak grozi mandatem w wysokości do 500 zł. Mogą otrzymać go kierowcy, którzy nie ustępują pierwszeństwa kierowcom znajdującym się na zanikającym pasie ruchu (w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości).

Jazda na suwak a kolizja – czyja wina?

Jeżeli doszło do kolizji, która wynikała z nieprzepuszczenia kierowcy z pasa zanikającego, wina leży po stronie kierowcy, który nie umożliwił zmiany pasa ruchu, czyli nie ustąpił pierwszeństwa.

Warto jednak pamiętać, że jeżeli do kolizji dojdzie wcześniej, np. podczas zmiany pasa ruchu na długo przed jego zakończeniem, winę ponosi kierowca wjeżdżający na sąsiedni pas – wynika to z faktu, że wymusił on pierwszeństwo na innym kierowcy.

Pamiętaj! Jeżeli chcesz uniknąć dodatkowych kosztów naprawy auta, które uczestniczyło w kolizji, zadbaj o ubezpieczenie samochodu. Polisa OC jest w Polsce obowiązkowa dla każdego właściciela pojazdu mechanicznego!

W jakich przypadkach jazda na suwak nie obowiązuje?

Jazda na suwak nie obowiązuje, gdy:

  • kierowca zmieniający zanikający pas ruchu nie dojedzie do jego końca;
  • na drodze nie dochodzi do zatoru, a kierowcy nie są zmuszeni do jazdy ze znacznie zmniejszoną prędkością;
  • zator drogowy ma miejsce wyłącznie na jednym pasie ruchu, a na sąsiednim ruch odbywa się płynnie;
  • kierowca chcący zmienić pas ruchu znajduje się na pasie do skrętu albo rozbiegowym – w takiej sytuacji włącza się do ruchu i ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa.

Poprzedni Następny
Przeczytaj też
Czym się różnią zakaz zatrzymywania się i zakaz postoju?

Na polskich drogach znajduje się ogromna liczba znaków pionowych, których znajomość jest absolutnie niezbędna, by stosować się do obowiązujących zasad i nie powodować zagrożenia dla siebie oraz innych uczestników ruchu. Są wśród nich również takie, które łatwo pomylić i w efekcie złamać przepisy. Należą do nich zakaz zatrzymywania i postoju – znaki, które choć podobne, znacząco różnią się od siebie. Jak je interpretować?

Czytaj więcej
Kiedy parkowanie w strefie zamieszkania wiąże się z mandatem?

Brak wystarczającej liczby miejsc do parkowania to powszechny problem, z którym zmagają się najczęściej mieszkańcy dużych miast. Szukają więc alternatywnych rozwiązań. Bardzo często decydują się na pozostawienie pojazdu w strefie zamieszkania. Warto wiedzieć, że takie wydzielone obszary rządzą się swoimi prawami, a niedostosowanie się do nich może wiązać się z ryzykiem otrzymania mandatu. Sprawdź, kiedy parkowanie w strefie zamieszkania jest możliwe, a w jakich sytuacjach lepiej tego nie robić

Czytaj więcej
Czym jest i ile kosztuje przegląd techniczny samochodu?

Każdy właściciel samochodu powinien zadbać o to, by jego pojazd był sprawny technicznie i nie zagrażał innym uczestnikom ruchu. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest przegląd auta – odbywa się on raz do roku i jest obowiązkowy. Dzięki niemu dowiesz się, czy z Twoim autem wszystko jest w porządku i czy podróżowanie nim nie wiąże się z jakimkolwiek ryzykiem. Sprawdź, czym dokładne jest i ile kosztuje przegląd samochodu w 2022 roku!

Czytaj więcej